1 ALLMÄNT

Vi som tillhandahåller webbplatsen och webbutiken på www.kapor.se (”Hemsidan/ Hemsidorna”) är DH International Consulting AB, org. Nr: 770630-8074, Entitevägen 7, 218 32 Bunkeflostrand, Sverige (KAPOR). Med benämningarna ”vi”, ”våra”, ”vårt” och ”oss” nedan avses märke KAPOR eller hemsida KAPOR.SE. Du måste vara minst 18 år för att, utan vårdnadshavares godkännande, få registrera ett medlemskonto hos oss, kunna ansöka om kredit (faktura eller delbetalning) eller för att köpa produkt(er) genom Hemsidan. Vi har rätt att ensidigt ändra dessa allmänna villkor för Hemsidan (”Allmänna Villkor”) och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter att de justerade Allmänna Villkoren har gjorts tillgängliga på Hemsidan. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, ansökan om kredit (faktura eller delbetalning), registrering av medlemskonto hos oss, prenumeration på vårt nyhetsbrev och/eller användande av några av våra tjänster på Hemsidan godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna Villkor och intygar att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga. För frågor eller funderingar gällande sändningar till hela Sverige och norden vänligen kontakta oss på
order@kapor.se

2 BESTÄLLNING

Vi kan inte garantera att det lagersaldo som framgår på Hemsidan för en produkt som du har beställt stämmer överens med faktiskt lagersaldo för den produkten. Vi förbehåller oss därför rätten att endast leverera sådana produkter som finns i lager vid tidpunkten för din beställning. Om en produkt som du har beställt inte finns i lager kommer vi att informera dig och återbetala din betalning för produkten alternativt uppdatera din betalning i Klarna. En produkt som är slut i lager och som vi därför inte kan leverera till dig kommer inte att påverka fraktkostnaden för din beställning.

3 FRAKT OCH LEVERANS

Vi levererar endast paket till de länder som finns valbara när du går vidare i beställningsprocessen. För leveranser utanför Sverige tillkommer extra avgifter i enlighet med prislistan nedan i punkten 4. Befinner du dig i ett land som inte är valbar på hemsidan kan du kontakta info@kapor.se
Vi använder oss av PostNord (Sweden) Sverige AB vid distribution av ditt paket. För leverans inom Sverige kommer du att få ett mail med spårningsnummer för att kunna följa din order. PostNord kommer att kontakta dig via SMS och meddela när ditt paket finns att hämta ut på valt utlämningsställe. Glöm inte att ta med giltig legitimation så som ID, körkort eller pass och löpnummer (dessa uppgifter finns i sms:et du får av PostNord vid leverans) när du ska hämta ditt paket. För leverans utanför Sverige är det alltid hemleverans till mottagaren. Är det ingen hemma vid första leveransförsöket lämnas ett meddelande/avi med information om vid vilket postkontor du kan hämta ditt paket. Ingen avisering sker till dig i förväg. Observera att endast ett leveransförsök ingår i fraktavgiften. Vid andra leveransförsöket kan därför en lokal avgift tillkomma. Är det ingen hemma, så lämnas paketet till ett postkontor och ett meddelande/avi med
Om ditt paket inte hämtas ut av dig inom 14 dagar skickas det tillbaka till oss. Vi debiterar en avgift för försändelser som inte hämtas ut motsvarande de faktiska kostnaderna för returfrakt, fraktavgift samt hantering enligt prislistan som anges nedan i punkten 4.
I normala fall blir order lagda innan 11:00 en arbetsdag packad samma dag och levereras till dig nästkommande arbetsdag. I normala fall blir order lagda efter 11:00 packade följande arbetsdag. Den normala leveranstiden för varor som finns i lager är då inom Sverige 1-4 arbetsdagar, respektive 1-7 arbetsdagar till Norden, men längre leveranstider kan förekomma.KAPOR ansvarar för transportrisker dvs. risken för att varan förloras eller skadas under transporten från oss till dig. Om du inte har tagit emot ditt paket inom 30 dagar från det att du har gjort din beställning, har du som kund full rätt att makulera din order om du inte accepterar ett nytt leveransdatum. Vi återbetalar den summa du har betalat så fort som möjligt men senast 30 dagar efter att du har makulerat din order och gett oss denna information.

4 PRISER OCH AVGIFTER

Alla priser som anges på Hemsidan är inklusive moms. Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Vi förbehåller oss därför rätten att justera våra priser och avgifter.

Vi reserverar oss för eventuella tekniska tryck- och skrivfel och produktförändringar på Hemsidan. Vi reserverar oss även för eventuella fel i lagersaldo, slutförsäljning samt att produkten i våra produktbilder kan avvika från den verkliga produkten.

4.1 Våra avgifter i Sverige

Fraktavgift vid köp över 500 SEK: 0 SEK

Standard fraktavgift vid köp under 500 SEK: 39 SEK
Expressfrakt: 69 SEK
Returfrakt: 50 SEK
Outlösta paket: 120 SEK

4.2 Våra avgifter utanför Sverige inom Norden

Kommer och uppdateras snart

5 BETALNINGSSÄTT

KAPOR använder Klarna Check-out och Paypal för betalningar via Hemsidan. Alternativen för betalningar i Sverige är faktura, swish, delbetalning, kortbetalning och internetbank. Observera att du blir betalningsskyldig för din beställning i förhållande till Klarna, och att Klarnas villkor gäller för din betalning. För att läsa om Klarnas regler och villkor, klicka här. Vi reserverar oss för eventuella förändringar bland Klarnas regler och villkor. Läs därmed alltid igenom villkoren, även om du handlat hos oss innan. Vid frågor eller funderingar när det gäller betalningar kan ni alltid kontakta KAPOR, men ni kan komma att bli hänvisade direkt till Paypal eller Klarna Holding AB.

6 BYTES- OCH ÅNGERRÄTT

Om du inte är nöjd med din vara eller om du av någon anledning har ångrat ditt köp har du 14 dagars bytes- och ångerrätt från den dag du mottog varan. Du får såklart öppna paketet och testa din vara. Tänk på att du kan bli ersättningsskyldig om din hantering av varan innebär att den minskar i värde. Bytes- och ångerrätten gäller alla våra varor, förutom badkläder och underkläder som är plomberade, om plomberingen har brutits efter att du har tagit emot varan.
Du utnyttjar din bytes- och ångerrätt genom att inom 14 dagar från den dag du tog emot varan lämna eller skicka ett meddelande om detta till KAPOR på e-post retur@kapor.se eller post DH Consulting, Entitevägen 7, 218 32 Bunkeflostrand, Sverige. Detta gör du genom att fylla i retursedeln som finns med i ditt paket och ange vad du returnerar och lägga i påsen/paketet. Om din retursedel av någon anledning har kommit bort kan du höra av dig till oss för att få en ny. Sedan ska du fästa den medföljande returfraktsedeln på paketet och lämna in det för returnering hos ett PostNord-ombud. Vi ber dig att om möjligt returnera din vara i originalförpackningen. Paketet ska alltid returneras till: DH Consulting Entitevägen 7, 218 32 Bunkeflostrand, Sverige. Notera dock att du måste använda den returfraktsedel som finns med i ditt paket. Har ni inte fått någon retursedel, kontakta oss på retur@kapor.se
Vill du byta din vara följer du samma process som vid en retur, och lägger sedan en ny beställning på önskad vara. När vi mottagit din returnerade vara kommer vi att göra en återbetalning till dig.
Väljer du att returnera din order betalar vi tillbaka det du betalat för varan, med avdrag för eventuell fraktavgift och kostnaden för returfrakt. Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Om du vid denna tidpunkt ännu inte har skickat tillbaka varan till oss eller om varan i vart fall inte har kommit tillbaka till oss vid denna tidpunkt, kommer vi att genomföra återbetalningen så snart vi har tagit emot varan från dig eller så snart du har visat att varan har sänts tillbaka – spara alltid inlämningskvittot från ditt ombud när du gör en retur. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma kommer vi att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning. Vid leverans till ett land utanför Sverige, ansvarar du själv för att skicka tillbaka varan och står kostnaden för returfrakt.
Observera att du står för risken vid transporten tillbaka till Kapor (dvs. risken för att varan skulle komma bort eller skadas under transporten). Skulle varan skadas eller komma bort med anledning av din retur så är du alltså betalningsansvarig.

7 REKLAMATION

Som konsument har du rätt att reklamera felaktiga varor. En vara ska anses felaktig om den avviker från vad som framgick vid beställningen eller från dina befogade förväntningar baserat på information som KAPOR har tillhandahållit om varan. Reklamation ska ske inom skälig tid från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet, och senast inom tre år från att du tog emot varan. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. Om du märker att de varor som skickats till dig är skadade när du hämtar dem, ska du anmäla det direkt på plats där du hämtar upp varorna. Som kund har du ingen skyldighet att acceptera skadade varor. Du bör också rapportera om förpackningen som varorna skickas i är skadad, oavsett om dina varor är skadade eller inte.
Om du upptäcker ett fel på varan/varorna som du beställt är det viktigt att du kontaktar oss och förklarar vad som är fel så snart som möjligt via telefon +46 (0) 762 353284, e-post på retur@kapor.se eller post DH Consulting, Entitevägen 7, 218 32 Bunkeflostrand, Sverige. Vi kommer inte att ta emot retur förrän du informerar oss om felet på varan. Vid en godkänd reklamation skickar vi dig en returfraktsedel (inkl. betald returfrakt), och informerar dig om hur du ska genomföra reklamationen och returneringen av varan.
När vi mottagit information av dig samt den returnerade varan kommer vi att göra en bedömning av om varan är defekt. Om varan är felaktig eller felexpedierad förbehåller vi oss rätten att i första hand avhjälpa felet eller ersätta varan genom omleverans så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar från det att vi mottog varan från dig. Om varan har använts skulle vi uppskatta om du tvättar den innan du returnerar den till oss. Om ditt klagomål upprätthålls kommer vi att ersätta dig för eventuella kostnader du har haft i samband med att returnera en vara vid en reklamation. Det är därför det viktigt att du kontaktar oss innan du returnerar en vara du vill reklamera, så att vi kan ge tydliga instruktioner om hur varan ska returneras.
Observera att du står för risken vid transporten tillbaka till KAPOR (dvs. risken för att varan skulle komma bort eller skadas under transporten).
Om felet på varan är av väsentlig betydelse och avhjälpande eller omleverans av varan inte kan ske inom skälig tid har du rätt att häva köpet av varan. Du ska då meddela KAPOR om hävningen och returnera varan till KAPOR, så kommer KAPOR därefter att återbetala din betalning för varan inom 30 dagar från mottagandet av varan samt ersätta eventuella kostnader som du har haft i samband med returen av varan.

8 TVISTER OCH TILLÄMPLIG LAG

Vi strävar alltid efter att våra kunder ska vara nöjda med sina inköp och med vår service. Om du är missnöjd ber vi dig därför att kontakta oss, så kommer vi göra vårt bästa för att lösa situationen. Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi dig att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se Svensk materiell rätt gäller för dessa Allmänna Villkor. För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

9 BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER OCH GDPR

När du registrerar ett medlemskonto, köper produkter eller annars har kontakt med oss kommer vi att behandla dina personuppgifter. Samt att vi också kan använda dina uppgifter för att informera dig om nyheter, erbjudanden m.m. Du kan när som helst kontakta oss för att uppdatera dina uppgifter eller be oss att radera dem. KAPOR är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Information om hur KAPOR behandlar dina personuppgifter framgår av KAPORS:s integritetspolicy här.

10 KONTAKTA KAPOR

Du är alltid välkommen att kontakta KAPOR på följande sätt:
E-post: order@kapor.se
Telefon: +46 (0) 762 353284
Post: DH Consulting, Entitevägen 7, 218 32 Bunkeflostrand, Sverige.